Verkkokauppaoppaan julkaisulla tuetaan suomalaisten pk-yritysten osaamista ja kilpailukykyä. Suomalaisten ostot verkkokaupoista kasvavat jatkuvasti mutta suurin osa rahoista valuu ulkomaille. Rahavirran suunta pitäisi muuttaa päinvastaiseksi. Se onnistuu vain jos suomalaisilla pk-yrityksillä on nykyistä enemmän laadukkaita ja toimivia verkkokauppoja. Kyse ei ole pelkästään houkuttelevista verkkosivuista vaan myös taustalla olevat prosessit pitää hallita.
Sisältö
- Johdanto
- Verkkokauppa?
- Verkossa tehtävän kaupankäynnin suunnittelu
- Sähköisen kaupankäynnin strategia
- Verkkokaupan ongelmakohtia
- Kilpailukykyinen verkkokauppa
- Kertaus: Verkkokaupan ensiaskeleet
- Kansainvälistä verkkokauppaa?
- Asiakaspalvelu
- Asiakasystävällinen brändi
- Verkkokaupan luotettavuus
- Asiakkaiden kohtaaminen
- Maksutavat
- Verkkokaupan toimitustavat
- Integroitu verkkokauppa
- Käyttökokemus ja ostoprosessi
- Verkkokaupan tietoturva
- Oikeudelliset kysymykset
Oppaan lataaminen omalle koneelle
Taustaa
Oppaan on kirjoittanut Anssi Alhonen, Anders Inno Oy:stä. Teoksen sisällöstä ovat yhteistyössä vastanneet TIEKE ja Anders Inno Oy.
Oppaasta sisältö annettiin ennen valmistumista julkisesti kommentoitavaksi. Kommentoinnilla taattiin oppaan monipuolisuus ja karsittiin mahdolliset puutteet.